Petua Dan Rahsia Kuku Cantik

KLIK BANNER INI UNTUK INFO LANJUT...
Petua Dan Rahsia Kuku Cantik

Petua Dan Rahsia Kuku Cantik


Penjagaan kuku ni sama nilainya dengan penjagaan wajah, rambut dan kulit. Tapi tak ramai tahu petua dan rahsia kuku cantik dan cara nak jaga kuku sebab tak tahu pentingnya kuku.  Menjaga kuku sebenarnya tak susah pun kita cuma kena sentiasa potong dan bersihkan kuku. Banyak keburukan yang datang kalau kita tidak menjaga kuku dengan sebaiknya. Antaranya adalah akan mendatangkan penyakit seperti cagu, kuku merekah, mudah patah, kusam, berwarna kuning atau hitam yang pasti menjejaskan penampilan kita. Antara tips, perawatan kuku, petua dan rahsia kuku cantik yang boleh anda cuba adalah :


Cara Penjagaan Kuku

1. Pastikan kuku dibersihkan selalu terutama bagi mereka yang sering melakukan kerja rumah seperti memasak. Jangan potong kuku terlalu pendek.

2. Rendam dalam air suam dapat melembutkan dan memudahkan kuku dipotong.

3. Gunakan alat khas untuk melicinkan permukaan kuku yang dipotong. Gosok kuku dengan kain untuk menanggalkan habuk yang tertinggal.


Petua Dan Rahsia Kuku Cantik


Jika anda Inginkan kuku kaki yang cantik?? Cuba petua ini :

1. Berus kuku kaki dengan ubat gigi setiap kali mandi atau sekali sehari. Hasilnya kuku kaki kelihatan bersih berseri.

Selain itu, bau kaki juga boleh disebabkan kerana kaki anda yang kotor, terutamanya di bahagian tumit, celah-celah jari, dan hujung jari yang tidak bersih dan terawat dengan baik. Kuku yang mengeluarkan aroma yang tidak enak umumnya disebabkan oleh jangkitan mikro-organisme, terutamanya kuman dan kulat. Penyakit kuku yang paling ‘popular’ adalah ‘CAGU’. Untuk mengelakkan ia terus berlaku, kamu perlu merawatnya dengan betul. Antara tips, perawatan, Petua Dan Rahsia Kuku Cantik yang boleh kamu cuba adalah:

1.Potong kuku kaki secara teratur, tidak terlalu dalam dan tidak melebihi batas kuku .

2.Elakkan tabiat mencungkil sisi kuku dengan benda tajam. Kerana ia akan menyebabkan kuku kamu menjadi bengkak dan berbau.


3.Biarkan kuku kamu kering.


4.Bersihkan kuku kamu dengan sabun setiap kali kamu mandi.


5.Sapukan bedak dan keringkan kaki dengan betul.


6.Elakkan kasut atau sandal yang lembap dan basah, kerana ia akan menyebabkan kaki kamu mengeluarkan bauan yang kurang enak.


7.Sarungkan kaki kamu dengan stoking dari bahan kapas.

Petua Tradisional

Petua Dan Rahsia Kuku Cantik


  1. Kuku kaki kadang-kadang mudah berubah warna menjadi kehitaman atau kekuningan menyebabkan ia kelihatan tidak menarik.

  2. Cuba tuangkan cuka di atas kuku tadi dan gosok dengan kain lembut. Kemudian bilas dengan air suam. Pasti warnanya akan kembali berseri.

  3. Selain itu boleh juga mengunakan hirisan buah lemon dengan di gosokkan pada jari dan kuku anda, biarkan 5-10 minit dan dibilas. Boleh amalkan selalu...

  4. Boleh juga mencuba dengan menggunakan bawang putih yang dibelah dua. Gosok pada kuku kaki hingga warnanya kembali berseri dan berkilat. Kemudian bersihkan.

Tips Kecantikan

Jangan amalkan mengigit kuku kerana itu hanya merosakkan bentuk kuku yang sedia ada.

0 Response to " Petua Dan Rahsia Kuku Cantik "

Post a Comment