Kesan-Kesan Seks Kepada Kesihatan Mental Dan Fizikal

KLIK BANNER INI UNTUK INFO LANJUT...

Kesan-Kesan-Seks-Kepada-Kesihatan-Mental-Dan-FizikalKesan-Kesan Seks Kepada Kesihatan Mental Dan Fizikal


Anda mungkin pernah dengar sebelum ini bahawa fikiran anda adalah organ yang paling penting di dalam tubuh badan anda, apabila ia melibatkan seks dan keberahian.


Memang benar. Seks bermula di minda.


Anda mungkin berada dalam bentuk fizikal yang terbaik tetapi masih mempunyai masalah seksual jika fikiran anda tertekan, bercelaru, dan terutamanya jika ia kekurangan zat makanan. Oleh kerana itu, kita akan menekankan pada kecergasan fizikal dan mental. 


Kekuatan Dan Fleksibiliti


Otot kita kehilangan kekuatan hanya kerana dari kekurangan penggunaan. Semasa kita muda, kita cenderung untuk menjadi lebih aktif dan rajin bersenam. Kita kerap melakukan perkara ini untuk mengekalkan daya tarikan terhadap rakan-rakan yang berlainan jantina yang berpotensi untuk dijadikan pasangan.


Apabila kita menjadi semakin tua, mencari teman hidup jangka panjang, kemudian berkahwin, dll, kita berhenti untuk bimbang sedikit sebanyak mengenai daya tarikan kita. Malangnya, ini juga mengakibatkan pengurangan senaman dan kegiatan fizikal. Jika seseorang boleh mengagumkan kita bahawa betapa pentingnya senaman, dan hakikat bahawa ia secara dramatik akan melambatkan proses lain badan kita yang mengekalkan kita sihat, aktif dan bertenaga.


Tetapi, seperti yang dinyatakan di atas, sekarang adalah masa yang baik untuk bermula seperti masa lain. Kita tidak boleh menukar atau memperbaiki masa lalu. Tetapi, kita boleh baiki bermula dari sini. Kita sekurang-kurangnya boleh melambatkan proses penuaan dari sini dan seterusnya.


Senaman adalah penting. Dan kita memerlukan kedua-dua kardiovaskular (aerobik) serta latihan kekuatan bagi senaman untuk menyediakan apa jua faedah sebenar. Kehilangan salah satu adalah tidak lengkap dan tidak seimbang.


Latihan kekuatan secara kerap, seperti mengangkat berat, juga membantu mengekalkan jisim tulang dan kekuatan. (Ya, kelemahan tulang sekali lagi bukan sebahagian daripada proses penuaan “normal” kerana ramai dari kita percaya , dan sebenarnya ia boleh dicegah.)


Ia juga penting untuk menyedari bahawa badan kita akan mampu untuk menangani banyak tekanan dengan lebih baik apabila ia kuat … yang mana ia adalah keuntungan tambahan daripada senaman yang kerap.


Dan, sudah tentu, jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti, akan ketara mengganggu kesihatan dan prestasi seksual anda.


Kecergasan Mental


Manakala ia benar dengan fizikal badan kita, otak (dan minda) pula menjadi lembab bukan disebabkan oleh proses penuaan. Ia menjadi sedemikian kerana kekurangan senaman dan penggunaan. Semasa kita muda, kita cenderung untuk melibatkan penggunaan minda kita, kita juga memastikan ia aktif dan sibuk. Apabila kita menjadi semakin tua, kita cenderung untuk mengurangkan pengunaan minda dan otak kita.


Minda mengawal tubuh badan kita; fikiran (dan otak) yang lembab hampir kesemuanya berlaku dalam tubuh badan yang kurang aktif.


Orang yang mahu meningkatkan keinginan dan kepentingan seksual mereka sering diberitahu untuk mengambil makanan tertentu dan / atau makanan tambahan yang boleh membantu meningkatkan prestasi otak dengan lebih baik.


Apabila kita semakin tua, kita juga menjadi lebih terdedah kepada tekanan yang berlebihan (fizikal, mental, dan emosi.) Dan, kita mempunyai lebih banyak alasan untuk mengurus dan menyingkirkan tekanan daripada kehidupan kita sebanyak mungkin. Berehat dengan lebih kerap dan tidak membiarkan tekanan terkumpul dalam fikiran kita adalah amat penting.


Ramai orang yang lebih tua cenderung untuk berkebun, meditasi, tai chi, yoga atau aktiviti lain yang boleh mengurangkan stress, terutamanya selepas doktor mereka memberitahu bahawa berapa banyak kesakitan yang mereka alami disebabkan stress. Adalah penting untuk sekali lagi diingatkan bahawa kita harus mengurangkan stress setiap hari. Kita tidak perlu diingatkan oleh doktor untuk berbuat demikian. Tekanan darah tinggi, kebimbangan, dan banyak masalah lain boleh dihapuskan jika kita mengurangkan tekanan secara kerap.


Penawar Tekanan Darah Tinggi Semulajadi


Bergantung kepada bagaimana melampau masalah tekanan darah anda, anda mungkin boleh selesaikan perkara ini dengan rawatan di rumah. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, merokok, mengambil minuman keras, mempunyai tahap stress yang tinggi atau tidak bersenam, anda mungkin perlu untuk membetulkan salah satu daripada masalah-masalah ini untuk menyembuhkan tekanan darah tinggi anda.


Walaupun pengurangan stress atau penurunan berat badan boleh menjadi kunci kepada masalah tekanan darah tinggi anda, mungkin ada pendekatan lain, yang kurang drastik boleh anda ambil untuk memulihkan tekanan darah tinggi anda.



  • Anda mungkin memerlukan lebih banyak kalsium, magnesium, atau kalium dalam diet anda untuk membantu menurunkan tekanan darah anda. Susu dan produk tenusu adalah sumber kalsium yang amat baik, dan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran juga sangat tinggi dengan kalium. Magnesium boleh didapati dalam halibut, kacang dan bayam.



  • Anda mungkin boleh memulihkan tekanan darah tinggi anda dengan mengelakkan beberapa perkara yang mudah. Likuoris, Ginseng, Rosemary dan Ephedra semua terkenal untuk menaikkan tekanan darah dan harus diambil dengan berhati-hati.


Penawar Kebimbangan Semulajadi


Kebimbangan biasanya disebabkan tekanan terlalu banyak pada fizikal atau emosi. Jika anda membenarkan kebimbangan anda membarah, ia boleh menyebabkan ketidakseimbangan kimia di dalam otak kemudian menyebabkan reaksi berlebihan dan kebimbangan. Mujurlah, kebimbangan adalah satu keadaan yang mudah dirawat tanpa menggunakan dadah atau campur tangan.



  • Pada tanda-tanda awal tekanan dan kebimbangan, ia adalah penting untuk mengambil masa untuk berehat. Bernafas secara mendalam dan cuba untuk rehatkan diri anda walaupun apa-apa situasi tekanan yang mungkin anda hadapi pada masa itu. Cuba untuk mengetepikan sekurang-kurangnya 10 minit sejam, terutamanya semasa cuba untuk berehat. Anda akan mendapati bahawa anda akan bekerja dengan lebih produktif dan anda akan mengurangkan tekanan dan kebimbangan daripada terkumpul dalam diri anda.



  • Hadkan pengambilan kafein anda tidak lebih daripada 2 atau 3 minuman seminggu. Kuantiti yang lebih besar boleh menghalang fungsi-fungsi badan yang normal dan meningkatkan tekanan.



  • Senaman yang kerap juga boleh membantu mengurangkan kebimbangan. Senaman dapat membantu mengurangkan perasaan muram dan anda berasa segar dan bermotivasi, bersedia untuk mengambil cabaran dan bukannya membiarkan ia menyebabkan anda bimbang atau cemas.


Meditasi


Meditasi bukan sahaja sesebuah proses rohaniah, metafizikal yang menjanjikan kesedaran.


Anda lihat, lebih banyak kekacauan yang kita hadapi dalam kehidupan kita, lebih banyak tekanan yang kita boleh hasilkan. Ini adalah benar merujuk kepada rumah yang berselerak, garaj, pejabat, dan ya, malah untuk fikiran yang berselerak. Bayangkan anda cuba untuk bergerak bebas di dalam bilik yang terlalu-sesak. Ia adalah mustahil untuk dilakukan.


Belajar untuk berehat adalah satu kemahiran yang penting dimana kebanyakan kita tidak pernah belajar, kerana tidak ada seorang pun yang pernah memberitahu kita bahawa bertapa penting ia sebenarnya. Semakin tenang anda, semakin bebas dan cekap, minda dan badan anda akan berfungsi. (Sekali lagi, ia adalah seperti anda cuba untuk bergerak di dalam sebuah bilik kosong di mana anda boleh berbuat demikian dengan mudah berbanding sebuah bilik yang sesak di mana jika anda ingin bergerak di dalamnya memerlukan usaha dan tenaga yang lebih.) Semakin banyak kekacauan, semakin pelahan tindakan dan proses yag berkaitan untuk terhasil.


Bagi kebanyakan orang, ia adalah hampir mustahil untuk menenangkan fikiran walaupun untuk beberapa saat. Banyak fikiran yang sentiasa menyelerakkan minda kita sehinggakan ia tidak dapat berehat (dan kita telah tahu bahawa bertapa pentingnya rehat.) Malah, kebanyakan minda kita begitu berselerak sehinggakan ia tidak pernah dapat meneroka kuasa kita yang sebenar dan kreatif genius yang tersembunyi di dalam diri kita kerana ia sentiasa terlalu sibuk untuk menjaga segala-galanya.


Dunia Timur tahu apa yang mereka lakukan apabila ia melibatkan kesihatan semula jadi dan panjang umur. Dan, salah satu daripada sebab-sebab ini adalah kerana mereka telah menggunakan kuasa meditasi selama berabad-abad. Hari ini, semakin banyak perduduk dunia Barat memeluk kebijaksanaan meditasi kuno, yoga, tai chi dan sebagainya … amalan yang telah wujud sekian lama dalam budaya Timur.


Bertafakur hanya 5 hingga 15 minit setiap hari boleh menyebabkan tekanan menurun, tekanan darah rendah, fikiran yang tajam / lebih berjaga-jaga, dan banyak lagi. Semua ini membantu kita dalam melambatkan proses penuaan keseluruhan badan kita, dan juga fikiran.


Adakah semua ini bernilai 15 minit masa anda? Anda mungkin benar-benar gila jika tidak fikir begitu, bukankah begitu? Terdapat banyak bentuk meditasi termasuk orang-orang yang menggabungkan loceng / bunyi, alat-alat muzik, dikir, dan bahkan ada juga yang melibatkan gerakan atau halusinogen.


Mungkin bentuk termudah meditasi adalah yang paling berkuasa, dan tidak memerlukan apa-apa tetapi kekosongan. Anda hanya perlu mencari tempat yang tenang, persendirian dan berehat selama 5 hingga 15 minit.


Lupakan semua fikiran lain dan hanya tumpukan pada pernafasan anda. Tarik nafas dan hembus. Jika pemikiran lain datang, jangan menentang mereka, tetapi hanya memerhati mereka, biarkan mereka berlalu, dan perlahan-lahan membawa diri anda kembali kepada pernafasan anda. Rasakan diri anda menjadi lebih dan lebih santai dengan setiap nafas.


Sekarang, benarkan pernafasan anda berlaku dengan sendirinya. Ini mungkin agak sukar pada mulanya. Jangan terlalu bimbang, teruskan melakukannya. Perhatikan badan anda semasa ia tarik nafas dan hembus. Jangan membantu atau menghalang pernafasan anda. Hanya perhatikan sahaja. Perhatikan bagaimana dada anda berkembang dengan setiap nafas dan mengecut dengan setiap nafas keluar.


Semasa anda melakukan ini, anda akan dapati tubuh anda menjadi lebih dan lebih tenang. Malah, nafas pertama yang dapat anda perhatikan tanpa penyertaan yang aktif akan menghantar gelombang kelonggaran melalui badan anda. Berada pada keadaan ini selama kira-kira 5 hingga 15 minit (atau lebih, jika anda mampu) dan nikmati ketenangan ini.


Anda juga mungkin boleh tertidur semasa meditasi ini. Jika ini berlaku, ia bermakna bahawa anda tidak mendapat rehat yang cukup.
Lakukan latihan relaksasi di atas selama 5 hingga 15 minit setiap pagi, sebaik-baiknya dengan seberapa segera semasa anda bangun tidur. Dan lakukannya sekali lagi sebelum anda masuk tidur pada waktu malam.


Anda akan terkejut dengan keputusan dalam masa hanya beberapa minggu pertama melakukan meditasi biasa.


Antioksidan


Antioksidan membantu untuk menyahaktifkan radikal bebas yang berbahaya, molekul yang sangat reaktif yang menyerang sel-sel kita dan menyebabkan penuaan. Banyak multi-vitamin pada hari ini juga mengandungi jumlah antioksidan yang mencukupi. (Periksa label untuk memastikannya.) Ia amat disyorkan untuk anda mengambil multi-vitamin tersebut.

0 Response to " Kesan-Kesan Seks Kepada Kesihatan Mental Dan Fizikal "

Post a Comment